Solon Kimdir?

Solon, İnsanlık tarihinde bir değişime yol açar. Sözleri ile de öne çıkan bir filozof görüntüsüne sahip bir kişiliktir. Bunun yanında Solon Kanunları da ününü daha da arttırmıştır. İnsanların borçlandırılarak köleleştirilmesine engel olunması gerektiğini görerek buna karşı yasa çıkarır. Kendisinin diğer özellikleri geride kalırsa bu değişim büyük bir olaydır. Ardılı Kleistenes’dir.

Solon Hayatı

MÖ 640/638 civarında Atina’da doğdu. Plutarkhos’a göre, kanun yapıcı Execestides oğluydu ve böylece zenginliği mütevazı olsa bile seçkin bir ailede dünyaya geldi. Eğer öyleyse, Solonun soyu, Atina’nın son kralı Codrus’a kadar uzanabilirdi.

Solon’un Politik Faaliyetleri

Solon

Atina ve Megara , Salamis Adasına sahip olmak için yarışırken, Solona Atinalı güçlerin önderliği verildi. M.Ö. 594’te, archon seçilmiştir.

Solon Reformları

Genel Özellikleri

Solonun yasaları, Prytaneion’da dik duran bir dizi aksa bağlı büyük ahşap plakalara veya silindirlere yazılmıştır.

Başlangıçta 7. Yüzyılın sonlarında Drakon’nun (Draco) çıkardığı kanunlar (geleneksel olarak M.Ö. 621) çok acımasızdı. Hatta kanla yazıldıkları bile söylenmişti. Solon, cinayetle ilgili olanlar hariç tüm Draco yasalarını iptal etti.

Ancak bugün, Solon yasalarına dair sahip olduğumuz tek kayıtlar, Plutarch’ın kendisi tarafından yazılanlar gibi yazınsal kaynaklarda ve yorumlardandır. Dahası, beşinci yüzyılın standartlarına göre yasalarının dili arkaikti ve bu da eski yorumcular için yorumlama sorunlarına yol açtı.

Genel olarak, reformlar kapsamlarında anayasal, ekonomik ve ahlaki gibi görünüyor. Bu ayrım, biraz yapay olsa da, en azından Solona atfedilen yasaları dikkate alacak uygun bir çerçeve sunmaktadır. Reformlarının bazı kısa vadeli sonuçları, bölümün sonunda ele alınmaktadır.

Anayasa Reformu

Ana madde: Solon Anayasası

Solonun reformlarından önce Atinalı devlet, asil doğum ve zenginlik temelinde Areopagus tarafından yıllık olarak atanan veya seçilen dokuz archons tarafından idare edildi.

Areopagus, eski komutanlardan oluşuyordu ve bu nedenle, atanma gücüne ek olarak, istişare organı olarak olağanüstü etkide bulunuyordu.

Dokuz archons yemin töreninde görev alırken, agorada bir taş üzerinde durup, yasaları ihlal ettikleri tespit edilmeleri halinde, bir altın heykel yapmaya hazır olduklarını açıkladılar.

Atinalıların Anayasasına göre, Solon tüm vatandaşların Ekklesia’ya ve tüm vatandaşlar tarafından oluşturulacak bir mahkemeye ( Heliaia ) kabul edilmesine hükmetti.

Toplumu sınıflara ayırmanın farklı bir yolu

Anayasası, vatandaşları değerlendirilebilir mülkiyete göre tanımlanan dört siyasal sınıfa ayırdı. Daha önce devlete yalnızca askeri ya da vergilendirme amaçlı hizmet verebilecek bir sınıflandırma vardı. Bu değerlendirme için standart birim bir medimnos (yaklaşık 12 galon) tahıl oldu ve yine de aşağıda belirtilen sınıflandırma türü tarihsel olarak doğru olmak için çok basit kabul edilebilir.

Ekonomik Reform

Solon’un ekonomik reformlarının, zamanından önce ve sonra hüküm süren ilkel, geçim ekonomisi bağlamında anlaşılması gerekir.

Atinalıların çoğu hala Peloponez Savaşı’na kadar kırsal yerleşimlerde yaşıyorlardı.

Solon’un reformlarının, geçimlik bir kırsal kesimin artan bir ticari sektörün desteğini gerektirdiği durumlarda, ekonomik geçişin çok önemli bir döneminde gerçekleştiği görülmektedir.

Ahlaki Reform

Solon zamanına kadar toprak, bir ailenin veya klanın devredilemez mülkiyeti idi ve satılamaz ya da ipotek edilemezdi. Bu, her zaman çiftlikleri kiralayabileceğinden, büyük arazilere sahip bir klanın dezavantajı değildi.

Ancak küçük bir çiftlikte mücadele eden bir aile, çiftliğe sahip olsa bile çiftliği kredi için güvenlik olarak kullanamazdı. Bunun yerine, çiftçi kendini ve ailesini güvence olarak sunmak zorunda kalarak, geri ödeme yerine bir çeşit köle emeği sunacaktı. Aynı şekilde, bir aile kendi çiftliği veya emeğinin bir kısmını, korunmasının karşılığında güçlü bir klana gönüllü olarak iradeyle bağlayabilir.

Solon Reformları Sonrası

Reformlarını tamamladıktan sonra, on yıl boyunca yurt dışına seyahat etti, böylece Atinalılar onun yasalarının herhangi birini yürürlükten kaldırmaya zorlayamazlardı.

İlk durağı Mısır’dı. Orada, Herodotus’a göre, Mısır Firavunu, Amasis II’yi ziyaret etti.

Daha sonra Solon, kralın Soloi adını verdiği şükranla, yerel bir kral için yeni bir sermayenin inşasını denetlediği Kıbrıs’a gitti.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.